Theo Huibers

Pulpnieuws

Begin augustus las ik op Twitter een bericht van collega-onderzoekster Suzan Verberne. Het bericht ging over haar onderzoek (samen met Peter Burger, Soeradj Kanhai en Alexander Pleijter) naar Facebookgebruikers en pulpnieuws. De tweet verwees naar het wetenschappelijk artikel “The reach of commercially motivated junk news on Facebook“.

Al verder lezend en zoekend kwam ik op een helder verslag naar aanleiding van een Nemo Kennislink Live bijeenkomst, waar het onderzoek in een bredere context werd gepresenteerd.

Verberne en haar collega’s hebben uitgezocht hoeveel interactie er is tussen Facebookgebruikers en pulpnieuws, en dat vergeleken met de aandacht voor het reguliere nieuws op Facebook, afkomstig van bronnen als de NRC, nu.nl en de Telegraaf. “Tussen 2013 en 2017 krijgt pulpnieuws significant meer interacties, zoals likes, shares en reacties, dan het reguliere nieuws. Van de tien miljoen Nederlandse Facebookgebruikers heeft meer dan vijf miljoen interactie gehad met pulpnieuws, dus het heeft nogal een groot bereik.” Er is nog iets aan de hand waardoor pulpnieuws zoveel gezien wordt. “Vroeger werkten zoekmachines met de overlap van woorden in je zoekbalk. Google werd juist groot omdat ze de populariteit van zoekresultaten ook meenemen voor het zoekresultaat. Hoe meer links een pagina krijgt op het web, hoe hoger het komt in de resultatenlijst op Google.”

Lotte de Boer, Nemo Kennislink Live

Dat algoritmen niet neutraal zijn, is helder. Ik vind het bijzonder nuttig dat wetenschappers het ‘wezen van algoritmen’ en ‘de impact van de algoritmen’ onderzoeken.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2021 Theo Huibers

Thema door Anders Norén